17. 10. 2013

Hell King of Drift Prešov 2013

Transport Projekt Hell King of Drift Slovakia 2013 sa po dvojročnej odmlke opäť vrátil na asfalt pred mestskou športovou halou v Prešove. Išlo o predposlednú zastávku šampionátu, ktorý okrem Prešova zavítal i do Košíc, na Pezinskú babu či piešťanské letisko. Posledné tohtosezóne boje sa uskutočnia v atraktívnom prostredí na Slovakia ringu v Orechovej Potôni.

 
Široký a nízky postoj, drsný pohľad a naleštené plechy dávali tušiť, že to, čo sa skrýva pod povrchom nebude obyčajná sériová záležitosť. Zdanie neklamalo. Už po naštartovaní zaerdžalo nejedno početné stádo plnokrvníkov ustajnené pod kapotami áut, pravidelne dokrmované prepĺňaním.

Mohutné burácanie motorov, rachotom sprevádzané spaľovanie vo výfukovom potrubí a kúdoly dymu zo spálených pneumatík iba demonštrovali brutálnu krivku krútiaceho momentu.


Čo je drift?

Drift je spôsob jazdy autom, presnejšie spôsob prejazdu zákrutou s „odtrhnutou“ zadnou časťou vozidla.


Ako driftovať?

Na „odtrhnutie“ zadnej časti vozidla je potrebná vyššia nájazdová rýchlosť (za minimálnu sa pokladá cca 80 km/h). Pri nabiehaní do zákruty je nutné v koreni zákruty prudko trhnúť volantom v smere zakrivenia zákruty a zatiahnuť ručnú brzdu spôsobom, aby sa nakrátko zablokovali zadné kolesá a zamedzil sa presun krútiaceho momentu na ne. Do zákruty sa vchádza so zaradeným tretím/štvrtým prevodovým stupňom (závisí od výkonu motora a druhu zákruty). Pred samotným zatiahnutím ručnej brzdy sa zvolí nižší prevodový stupeň (ak ide o auto s automatickou prevodovkou, tá si požadovaný prevodový stupeň volí sama). Nižší prevodový stupeň je dôležitý, lebo by sa mohla stratiť prenosová sila a po zošliapnutí akceleračného pedála by motor mohol zhasnúť. Pri drifte platí pravidlo držať ručičku otáčkomera, podľa možnosti, v čo najvyšších otáčkach. Po „odtrhnutí“ zadnej časti sa povolí ručná brzda, aby sa obnovil prenos krútiaceho momentu na poháňanú nápravu. Samotný drift sa koriguje jemnými trhavými pohybmi volantu proti smeru zakrivenia zákruty (inak by vozidlo dostalo hodiny).


Auto s poháňanou prednou nápravou ešte so žiadneho vodiča driftera nespravilo, maximálne, ak tak efektne parkujúceho vodiča. Pri drifte však nejde o zastavenie vozidla, ale o prejazd zákrutou bokom. Taktiež platí: čím výkonnejšie auto s poháňanou zadnou nápravou, tým väčšia zábava, hustejšia dymová clona a efektnejší škripot pneumatík. Ako to robia profíci vám ukáže Ken Block tu.
 
Pre © Televíziu Mediálka vyrobili: Jozef Marčin & Vlado Palša

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pomôžte nám rozšíriť hodnotu príspevku a slobodne vyjadrite svoj názor v diskusii :-)